helal ilaç platformu gibi bir şey var mı,
veya ilaçta helal sertifikası gibi bir şey var mı?
haram maddelerden elde edilen ilaçların
alternatifleri veya hangi durumların zaruret sayılabileceği vb ile alakalı
çalışmalar var mı?
molekülün modifikasyonu başka bir şeye
dönüşmüş saymak için yeterli mi?
değilse alternatif tedavi şemalarımız var
mı?
yoksa ilacın kullanılabileceği zaruret
halleri ve kullanılamayacağı durumlar hakkında bilgimiz var mı?
islami hassasiyetlere sahip doktorlar,
hangi ilacın caiz olmayan maddeler içerdiğini ne kadar biliyor? standart tıp
bilgisi bu bakışla hazırlanmadığı için konuyu doktorlar da fazla bilmiyor.
enoksaparinin domuzdan elde edildiğini yeni duydum, muadili olan ilaçların
nereden elde edildiğini bilmiyorum. bu ilaç hakkında caiz veya değil diye bir
düşüncem yoktu daha önce, dolayısıyla kitabın önerdiği durumları öğrendim
sadece. kafamda faydalı, gerekli, zaruri olduğu durumlar birbirinden o kadar
ayrı değil. ilaçların etken maddelerini bilir çoğu doktor, yardımcı maddeleri
bilmez, nasıl üretildiğini de bilmez. dersinizi öğrenirken orada yazmayan
şeyleri çalışmıyorsunuz, her ilaç için zaruri veya değil ayrımı yapmak kolay
değil.
böyle bir çalışma var mı, yoksa nasıl
başlatılabilir?
fetvayı verecek kişi tıbbî bilgiyi
soracak önce, ama tıbbî bilgi bu bakış açısıyla tasnif edilmiş değil...
@DIBMehmetGormez selamün aleyküm hocam,
hekimler olarak helal tedavi uygulamaları konusunda desteğe ihtiyacımız var,
@DIBMehmetGormez erişebileceğimiz bir
kaynak, bir girişim mevcut mudur? mesela ilaçların üretim şekilleri ve
muhtevaları ile alakalı,
@DIBMehmetGormez helal olup olmama
durumlarını anlayabileceğimiz, gerekiyorsa alternatif tedaviler veya zaruri
haller hakkında
@DIBMehmetGormez bilgi alabileceğimiz bir
veritabanı, yahut mesela helal ilaç sertifikası gibi bir çalışma mevcut mudur?
hürmetler...
10 yorum:
Aklıma takılan bir mesele daha var. Kanser hastalarına kemoterapi öneriyoruz ve çoğunlukla kemoterapi komplikasyonlarından kaybediyoruz. KT almasa hastalıktan ölüm daha uzun sürecek. Yani istatistiklere bakarak karar veriyoruz.Veya geriatrik ve son dönem hastaları cpr ile dönderiyor ve haftalarca makinaya bağlıyoruz. Sonuçta yine ölüyor.Seçme ve seçtirme şansımız var mı? Buna cevap verebilecek alim var mı bildiğiniz?
hayatın sonlandırılması başlığı altında yapılan etik tartışmalar sırasında bu konuyla ilgili yorumlar da yapılmış olsa gerek. elimde kaynak yok, araştırmak gerekiyor. hayreddin karaman, faruk beşer gibi hocaların benzer konularda görüşleri var zannederim, onlara danışılabilir.
bildiğim kadarıyla burada seçme hakkı hasta ve hasta yakınlarına ait. tedavi olmayanın öleceği muhakkaktır diyemiyoruz, iki uçta da ihtimaller var sadece.
Zamanında birkaçına sormuştum ama genelde cevaplar "uzmanın vereceği karar" ekseninde olmuştu.Ama uzmanlarda istatistik veriler ile hareket ediyor sıkıntı bu.Terminal dönem kanser hastasının "bana CPR yapılmasını istemiyorum" deme hakkı varmı diye sorayım bakalım hocalara ne diyecekler.Kolay gelsin.
öyle bir şey yok, son karar her zaman hastaya/ hasta yakınlarına aittir. sağlık personeli hasta yerine karar veremez.
terminal hastanın cpr yapılmasını istemiyorum deme hakkı var, hatta bunun standart uygulaması bile var. "DNR order" deniyor (do not resuscitate). hasta bu talimatı verdiği zaman dosyasına görünür bir şekilde eklenir ve arrest olursa cpr yapılmaz.
Ben işin fıkhi boyutunu soruyorum. Yani intihar sayılır mı bu? Caiz mi?
Hocam fıkhi boyutu merak ediyorum.İntihar sayılır mı bu? Caiz mi? Yada inançlı bir doktor hastaya hasta istemediği için müdahale etmese vebali var mı? Ezan vakti tartışmaları kadar düşünülmüyor bu konular ne yazık ki?
bildiğim kadarıyla intihar sayılmıyor, ama fıkıhçılarla konuşmak lazım bunu...
Bu mesele aslında çok önemli.Organ nakli meselesi gibi hayati bir konuda bile hüküm verebilecek alim yok bence. Fıkıh bilen tıp bilmiyor."Erkeğin cinsel organı oğluna babasına veya oğluna takılsa,yaşayanın kalbi başkasına nasıl takılır"" gibi fantastik şeylerle haram diyorlar.Sanırım bazı doktor arkadaşların kendilerini feda edip ilahiyat filan okumaları gerekli :)
evet, bir şey söyleyebilmek için iki konuyu da yeteri kadar bilmek gerekiyor... :)
Yorum Gönder