12 Temmuz 2014 Cumartesi

Helal tıbbî uygulamalar / tw

helal ilaç platformu gibi bir şey var mı, veya ilaçta helal sertifikası gibi bir şey var mı?

haram maddelerden elde edilen ilaçların alternatifleri veya hangi durumların zaruret sayılabileceği vb ile alakalı çalışmalar var mı?

molekülün modifikasyonu başka bir şeye dönüşmüş saymak için yeterli mi?

değilse alternatif tedavi şemalarımız var mı?

yoksa ilacın kullanılabileceği zaruret halleri ve kullanılamayacağı durumlar hakkında bilgimiz var mı?

islami hassasiyetlere sahip doktorlar, hangi ilacın caiz olmayan maddeler içerdiğini ne kadar biliyor? standart tıp bilgisi bu bakışla hazırlanmadığı için konuyu doktorlar da fazla bilmiyor. enoksaparinin domuzdan elde edildiğini yeni duydum, muadili olan ilaçların nereden elde edildiğini bilmiyorum. bu ilaç hakkında caiz veya değil diye bir düşüncem yoktu daha önce, dolayısıyla kitabın önerdiği durumları öğrendim sadece. kafamda faydalı, gerekli, zaruri olduğu durumlar birbirinden o kadar ayrı değil. ilaçların etken maddelerini bilir çoğu doktor, yardımcı maddeleri bilmez, nasıl üretildiğini de bilmez. dersinizi öğrenirken orada yazmayan şeyleri çalışmıyorsunuz, her ilaç için zaruri veya değil ayrımı yapmak kolay değil.

böyle bir çalışma var mı, yoksa nasıl başlatılabilir?

fetvayı verecek kişi tıbbî bilgiyi soracak önce, ama tıbbî bilgi bu bakış açısıyla tasnif edilmiş değil...

@DIBMehmetGormez selamün aleyküm hocam, hekimler olarak helal tedavi uygulamaları konusunda desteğe ihtiyacımız var,
@DIBMehmetGormez erişebileceğimiz bir kaynak, bir girişim mevcut mudur? mesela ilaçların üretim şekilleri ve muhtevaları ile alakalı,
@DIBMehmetGormez helal olup olmama durumlarını anlayabileceğimiz, gerekiyorsa alternatif tedaviler veya zaruri haller hakkında

@DIBMehmetGormez bilgi alabileceğimiz bir veritabanı, yahut mesela helal ilaç sertifikası gibi bir çalışma mevcut mudur? hürmetler...

10 yorum:

Unknown dedi ki...

Aklıma takılan bir mesele daha var. Kanser hastalarına kemoterapi öneriyoruz ve çoğunlukla kemoterapi komplikasyonlarından kaybediyoruz. KT almasa hastalıktan ölüm daha uzun sürecek. Yani istatistiklere bakarak karar veriyoruz.Veya geriatrik ve son dönem hastaları cpr ile dönderiyor ve haftalarca makinaya bağlıyoruz. Sonuçta yine ölüyor.Seçme ve seçtirme şansımız var mı? Buna cevap verebilecek alim var mı bildiğiniz?

Sirkencubin dedi ki...

hayatın sonlandırılması başlığı altında yapılan etik tartışmalar sırasında bu konuyla ilgili yorumlar da yapılmış olsa gerek. elimde kaynak yok, araştırmak gerekiyor. hayreddin karaman, faruk beşer gibi hocaların benzer konularda görüşleri var zannederim, onlara danışılabilir.

Sirkencubin dedi ki...

bildiğim kadarıyla burada seçme hakkı hasta ve hasta yakınlarına ait. tedavi olmayanın öleceği muhakkaktır diyemiyoruz, iki uçta da ihtimaller var sadece.

Unknown dedi ki...

Zamanında birkaçına sormuştum ama genelde cevaplar "uzmanın vereceği karar" ekseninde olmuştu.Ama uzmanlarda istatistik veriler ile hareket ediyor sıkıntı bu.Terminal dönem kanser hastasının "bana CPR yapılmasını istemiyorum" deme hakkı varmı diye sorayım bakalım hocalara ne diyecekler.Kolay gelsin.

Sirkencubin dedi ki...

öyle bir şey yok, son karar her zaman hastaya/ hasta yakınlarına aittir. sağlık personeli hasta yerine karar veremez.

terminal hastanın cpr yapılmasını istemiyorum deme hakkı var, hatta bunun standart uygulaması bile var. "DNR order" deniyor (do not resuscitate). hasta bu talimatı verdiği zaman dosyasına görünür bir şekilde eklenir ve arrest olursa cpr yapılmaz.

Unknown dedi ki...

Ben işin fıkhi boyutunu soruyorum. Yani intihar sayılır mı bu? Caiz mi?

Unknown dedi ki...

Hocam fıkhi boyutu merak ediyorum.İntihar sayılır mı bu? Caiz mi? Yada inançlı bir doktor hastaya hasta istemediği için müdahale etmese vebali var mı? Ezan vakti tartışmaları kadar düşünülmüyor bu konular ne yazık ki?

Sirkencubin dedi ki...

bildiğim kadarıyla intihar sayılmıyor, ama fıkıhçılarla konuşmak lazım bunu...

Unknown dedi ki...

Bu mesele aslında çok önemli.Organ nakli meselesi gibi hayati bir konuda bile hüküm verebilecek alim yok bence. Fıkıh bilen tıp bilmiyor."Erkeğin cinsel organı oğluna babasına veya oğluna takılsa,yaşayanın kalbi başkasına nasıl takılır"" gibi fantastik şeylerle haram diyorlar.Sanırım bazı doktor arkadaşların kendilerini feda edip ilahiyat filan okumaları gerekli :)

Sirkencubin dedi ki...

evet, bir şey söyleyebilmek için iki konuyu da yeteri kadar bilmek gerekiyor... :)